Skip to content

Az eredményes szolgáltató cég jellemzői

A digitális szolgáltató és fejlesztő cégek akkor sikeresek, ha az alábbi három feltételt hosszútávon meg tudják teremteni:

  • Az ügyfeleik elégedettek, azaz igyekeznek az együttműködést bővíteni vagy mélyíteni.
  • Pénzügyi nyereségesség, tehát a cég több bevételhez jut az együttműködés eredményeként, mint amennyibe annak fenntartása kerül.
  • A szervezetben működő csapatok fejlődnek. A csapatok fejlődésének feltétele az egyéni fejlődés és a jó csapatmorál.

Egymásnak feszülő szempontok

A legtöbb digitális szolgáltató cég mindhárom sikertényező fenntartásáért komoly küzdelmet folytat. A leggyakoribb helyzet jellemzőit az alábbiakban foglaltuk össze.

Nyereségesség Fejlődő csapatok Ügyfélelégedettség
A cég a veszteséges működés határán egyensúlyoz, az ügyfelek igényeit csak a tervezett ráfordítások jelentős túllépésével tudja kielégíteni. A csapat tagjai önálló fejlődési igényeket fogalmaznak meg (valamilyen szakmai területre vonatkozó egyéni célok) amik gyakran nem is illenek a cég profiljába. A csapat együttes fejlődése kevés figyelmet kap. Az ügyfelek nem azt a minőséget kapják amire a projekt elején számítottak, a határidőket alig sikerül tartani, a költségek felfelé kúsznak és/vagy az eredeti elképzeléseikből

Általában ezek a problémák egy egymást erősítő negatív spirálba lökik a szervezetet. A helyzet megoldását az teszi különösen nehézzé, hogy ha a bármelyik sikertényezőt egyenként szeretnénk javítani, akkor az nagy valószínűséggel a másik kettő kárára fog megtörténni.

Vegyünk egy példát a lehetséges forgatókönyvek egyikének illusztrálására.

Az ügyfélelégedettség javításáért azt kérjük a csapat tagjaitól, hogy dolgozzonak túlórában. Ha ezt a munkajogi szabályok betartása mellett akarjuk megvalósítani, akkor túlórát kell fizetni a csapat tagjainak. A túlóra már középtávon rombolja a csapat morálját, alacsonyabb minőségű megoldásokra ösztönöz. A hajszolt mukatempó ellehetetleníti a kísérletező légkört és kifejezetten a fejlődés ellen hat. A túlóra magasabb összege ráadásul csökkenti a projekt nyereségességét.

Hosszan sorolhatnánk a hasonló forgatókönyveket, ha egy-egy eredményességi tényezőre koncentrálnánk.

Az összetartó erő

Az átlagos helyzetben lévő szolgáltató cég azzal küzd, hogy a három sikertényező egymás ellen feszül. Ez a feszültség természetes és elkerülhetetlen jellemzője az üzleti modellnek.

A három sikertényező közötti egyensúly megteremtéséhez egy megkülönböztető versenyelőnyre van szükség.

A megkülönböztető versenyelőny teszi lehetővé, hogy a szolgáltatásait nyereségesen tudja biztosítani a cég. A megkülönböztető versenyelőnynek nagyon sok formája lehet, a lényeg hogy olyan képességet biztosítson ami az ügyfelek számára valódi értéket teremt.

Néhány lehetséges példa a megkülönböztető versenyelőnyre:

  • Olyan optimalizált munkafolyamataink vannak, amik lehetővé teszik hogy a versenytársaknál olcsóbban – vagy ugyanazon az áron, de magasabb nyereségességgel – nyújtsuk a szolgáltatást, vagy fejlesszünk megoldást.
  • Olyan tapasztalattal rendelkezünk egy adott iparág, ügyfél probléma megoldása területén, ami miatt sokkal alacsonyabb kockázatot kell vállalnia a megrendelőnek ha velünk dolgozik, mintha mást választana.
  • Rendelkezünk egy olyan termékkel, ami a versenytársakénál sokkal gyorsabb megoldást tesz lehetővé.

A megkülönböztető versenyelőny egyszerre két kritikus feltétel teljesítése előtt nyitja meg az utat. Egyrészt a szolgáltatás nyereségességét, másrészt az egyenrangú, partneri viszony kialakítását teszi lehetővé. A partneri viszony ahhoz szükséges, hogy a szolgáltató cég túllépjen a megrendelő elvárások szolgai kielégítésén és kreatív módon vehessen részt az ügyfél igényeinek megoldásában. Ez a partneri viszony elengedhetetlen ahhoz, hogy a szolgáltató cég motiváló célokat tűzhessen ki a csapatok számára és megteremthesse a magas csapatmorál feltételeit. A magas csapatmorál teszi lehetővé azt az innovatív légkört, ami a versenyelőnyt biztosító képesség fenntartásának alapfeltétele.

A megkülönböztető versenyelőny képes megfordítani a negatív spirált és növekedő pályára állítani a szolgáltató céget.

A nagy kérdés, hogy hogyan lehet beindítani és fenntartani a megkülönböztető versenyelőnyt tápláló szervezeti folyamatokat?

Ezzel foglalkozik a modell következő területe >>